Temelleri klasik cumhuriyetci dusunceye dayanan ve antik cag uygarlıklarında dahi ornekleri oldugu bilinen gorevde rotasyon ilkesi, secimle veya atamayla gelinen makamlara iliskin demokratik bir gerekliligi ifade etmektedir. Bu gereklilik, mesruiyetini dogrudan halktan alan ve onemli yetkilerle donatılmıs bulunan kamusal makamlar bakımından cok daha belirgindir. Fevkalade yetkileri haiz bir baskanın halk tarafından secildigi baskanlık sistemlerinde baskanın gorev suresi ve yeniden secilme imkanı ile buna yonelik sınırlamalar, bu itibarla, anayasa muhendisliginin temel ilgi alanlarından birini olusturmaktadır. Calısmada baskanlık sistemlerinde anayasal gorev suresi duzenlemelerine iliskin teorik hususlar yanında, baskanlık sisteminin uygulandıgı devletlerde gorev suresi kurallarının anayasalarda ne sekilde duzenlendigi karsılastırmalı olarak incelenmistir. Bunun yanı sıra, baskanın gorev suresine iliskin anayasa kurallarının uygulamada gosterdigi ozellikler, gorev suresi manipulasyonları ve bu amacla kullanılan hukuk-ici stratejiler cercevesinde degerlendirilmistir. Yapılan inceleme neticesinde anayasa hukumleri ile uygulamanın birbirine uygun düşmediği; otoriter egilimleri olan guclu liderlerin gorev suresi sınırlamalarının ustesinden gelmek uzere cesitli stratejiler gelistirdigi tespit edilmiştir. Anayasal demokrasiye yonelik tehditler karsısında etkili olması beklenen mekanizmaların ise cogu durumda kendilerinden beklenen fonksiyonu yerine getiremedikleri saptanmıştır. Cumhurbaskanı'nın gorev suresine iliskin duzenlemelerin Türkiye'deki tarihsel degisimi ile anayasa degisikliklerinin gorevdeki Cumhurbaskanlarına etkisine iliskin uygulamada ortaya cıkan anayasal sorunlar -Cumhurbaşkanı Abdullah Gül'ün görev süresi ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın yeniden adaylığı- da çalışma kapsamında incelenmistir.(ARKA KAPAKTAN)

 


İÇİNDEKİLER

 


Giriş
Birinci Bölüm
Kuramsal Çerçeve
I. Görev Süresi ve İlgili Terimler
A. Rotasyon ve Görev Devri
B. Görev Süresi
C. Dönem Sınırlaması
II. Başkanın Görev Süresine İlişkin Kuramsal Tartışmalar
A. Görev Süresi Düzenlemelerinin Hukuki Niteliği
B. Hükümet Sistemleri ve Görev Süresi İlişkisi
C. Dönem Sınırlamaları Hakkında İleri Sürülen Görüşler
D. Siyasal Haklar, Demokrasi ve Dönem Sınırlamaları İlişkisi

 


İkinci Bölüm
Başkanlık Sistemi Anayasalarında Başkanın Görev Süresi ve Dönem Sınırlamaları
I. Dar Anlamda Görev Süresi Düzenlemeleri
II. Dönem Sınırlaması Düzenlemeleri
A. Amerika Birleşik Devletleri, Latin Amerika ve Sahra Altı Afrika'da Dönem Sınırlamaları
B. Dönem Sınırlamalarına İlişkin Mevcut Tasnifler ve Bir Tasnif Denemesi

 


Üçüncü Bölüm
Uygulamada Başkanın Görev Süresi ve Küresel Bir Olgu Olarak Contınuısmo
I. Görev Süresi Düzenlemelerine İlişkin Anayasal Pratik: Sahra Altı Afrika ve Latin Amerika Örnekleri
II. Görev Süresi Düzenlemelerine Riayet Etme ya da Meydan Okuma Olgularının Arkasındaki Nedenler: Başkanlar Neden İktidarda Kalmak İster?
III. Örnekleri ile Görev Süresi ve Dönem Sınırlaması Manipülasyonları
A. Genel Olarak Manipülasyon Türleri ve Bu Amaçla Kullanılan Yöntemler
B. Hukuk Yoluyla Manipülasyon: Görev Süresi Düzenlemelerinin Üstesinden Gelmeye Yönelik Hukuk-İçi Araç ve Stratejiler
IV. Suistimalci Anayasacılık ve Görev Süresi Manipülasyonları Karşısında Anayasal Mekanizmaların Tartışmalı İşlevi

 


Dördüncü Bölüm
Türkiye'de Cumhurbaşkanı'nın Görev Süresi
I. Cumhurbaşkanlığı ve Cumhuriyet Anayasalarında Cumhurbaşkanı'nın Görev Süresine İlişkin Düzenlemeler
A. Türkiye'de Cumhurbaşkanlığı Makamının Oluşumu ve Genel Olarak Cumhurbaşkanı'nın Anayasal Konumundaki Değişim
B. Cumhuriyet Anayasalarında Cumhurbaşkanı'nın Görev Süresine İlişkin Düzenlemeler
II. 2007 ve 2017 Anayasa Değişikliklerinin Görevdeki Cumhurbaşkanlarına Etkisi
A. 2007 Anayasa Değişikliğinin 11'inci Cumhurbaşkanı'nın Görev Süresine Etkisi
B. 2017 Anayasa Değişikliğinin 12'nci Cumhurbaşkanı'nın 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerinde Adaylığı Üzerindeki Etkisi
Sonuç

 


Kaynakça