Yapay zeka trafiğe çıktığında, adalet yolunu nasıl bulacak? Teknoloji, trafiği yeniden şekillendirirken hukuk dünyası da benzeri görülmemiş sorularla karşı karşıya kalıyor. "Ceza Hukukunda Sürüş Otomasyon Sistemi İkilemleri" adlı bu kitap, teknolojinin hızla ilerlediği bu alanda otonom araçların kaçınılmaz bir çarpışmada kimlere öncelik verilmesi gerektiğini ele alan hukuki ikilemleri derinlemesine inceliyor. Eser, yalnızca hukukçular ve akademisyenler için değil, aynı zamanda mühendisler, politika yapıcılar ve sürüş otomasyon sistemleriyle ilgilenen herkes için bir rehber niteliği taşıyor. Sürüş otomasyonunun tarihçesinden geleceğine, teknik detaylarından ceza hukuku boyutlarına kadar geniş bir perspektif sunan bu kitap, otonom araçlar çağında ceza hukukunun karşılaştığı ikilem sorunlarına potansiyel bir çözüm önerisi de sunuyor.(ARKA KAPAKTAN)
İÇİNDEKİLER
GİRİŞ
BİRİNCİ BÖLÜM
SÜRÜŞ OTOMASYON SİSTEMLERİ, OTONOM SÜRÜŞ VE SORUMLULUK
1.1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE
1.1.1. Literatürdeki Kavramlar
1.1.2. Sürücü Destek Sistemleri
1.1.3. Sürüş Otomasyon Seviyeleri
1.1.4. Değerlendirme
1.2. TARİHİ GELİŞİM VE GELECEK VİZYONU
1.2.1. Sürüş Otomasyonunun İlk Yılları
1.2.2. Yakın Geçmiş
1.2.3. Status Quo
1.2.4. Status Futurus
1.3. SÜRÜŞ OTOMASYONU MEVZUATI
1.3.1. Uluslararası Mevzuat
1.3.2. Karşılaştırmalı Hukukta Yer Alan Düzenlemeler
1.3.3. Türkiye Sürüş Otomasyonu Stratejisi ve Ulusal Mevzuat
1.4. OTONOM SÜRÜŞ VE CEZA HUKUKU SORUMLULUĞU
1.4.1. Algoritmalar ve Yapay Zeka
1.4.2. Ceza Hukuku Sorumluluğu
İKİNCİ BÖLÜM
CEZA HUKUKU DOGMATİĞİNDE İKİLEM HALLERİ
2.1. CEZA HUKUKUNDA ZORUNLULUK HALİ VE İKİLEMLER
2.1.1. Klasik Zorunluluk Hali İkilemleri
2.1.2. Sürüş Otomasyonu İkilemleri
2.1.3. Klasik Olayların Otonom Sürüş Sistemine Uyarlanabilirliği
2.2. DOGMATİK ÇERÇEVESİNDE GELİŞTİRİLEN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
2.2.1. Zorunluluk Hali
2.2.2. Varsayılan Rıza
2.2.3. İzin Verilen Risk
2.2.4. Yükümlülüklerin Çatışması
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ALTERNATİF ÇÖZÜMLER
3.1. ÖĞRETİDEKİ ÇÖZÜMLER
3.1.1. Niteliklerin Dikkate Alınması (Çocuklar Lehine Çözüm)
3.1.2. Kurallara Uyumu Ödüllendirme
3.1.3. Yolcuların Rızasına Dayalı Çözüm
3.1.4. Mevcut Trafik Kurallarının Uygulanması
3.1.5. Önceliklerin Kullanıcılar Tarafından Belirlenmesi
3.1.6. Mağdur Sayısını En Aza İndirmek
3.1.7. Araçtaki Yolculara Öncelik Tanıma
3.1.8. Diğer Kişilere Öncelik Tanıma
3.1.9. İnsan Sürücüyle Kıyas
3.1.10. Rastgele Üreteç Kullanımı
3.1.11. Yolcu Tarafından Devralma Yoluyla Çözüm
3.2. ETİK KOMİSYON RAPORU VE ALMAN KANUN KOYUCUSUNUN ÇÖZÜMÜ
3.2.1. Etik Komisyonu Raporu
3.2.2. Alman Kanun Koyucusunun Çözümü
3.3. ÇÖZÜMLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
3.4. İKİLEMLERİN ÇÖZÜMÜNE YENİ BİR ALTERNATİF
SONUÇ
KAYNAKÇA
İÇİNDEKİLER
GİRİŞ
BİRİNCİ BÖLÜM
SÜRÜŞ OTOMASYON SİSTEMLERİ, OTONOM SÜRÜŞ VE SORUMLULUK
1.1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE
1.1.1. Literatürdeki Kavramlar
1.1.2. Sürücü Destek Sistemleri
1.1.3. Sürüş Otomasyon Seviyeleri
1.1.4. Değerlendirme
1.2. TARİHİ GELİŞİM VE GELECEK VİZYONU
1.2.1. Sürüş Otomasyonunun İlk Yılları
1.2.2. Yakın Geçmiş
1.2.3. Status Quo
1.2.4. Status Futurus
1.3. SÜRÜŞ OTOMASYONU MEVZUATI
1.3.1. Uluslararası Mevzuat
1.3.2. Karşılaştırmalı Hukukta Yer Alan Düzenlemeler
1.3.3. Türkiye Sürüş Otomasyonu Stratejisi ve Ulusal Mevzuat
1.4. OTONOM SÜRÜŞ VE CEZA HUKUKU SORUMLULUĞU
1.4.1. Algoritmalar ve Yapay Zeka
1.4.2. Ceza Hukuku Sorumluluğu
İKİNCİ BÖLÜM
CEZA HUKUKU DOGMATİĞİNDE İKİLEM HALLERİ
2.1. CEZA HUKUKUNDA ZORUNLULUK HALİ VE İKİLEMLER
2.1.1. Klasik Zorunluluk Hali İkilemleri
2.1.2. Sürüş Otomasyonu İkilemleri
2.1.3. Klasik Olayların Otonom Sürüş Sistemine Uyarlanabilirliği
2.2. DOGMATİK ÇERÇEVESİNDE GELİŞTİRİLEN ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
2.2.1. Zorunluluk Hali
2.2.2. Varsayılan Rıza
2.2.3. İzin Verilen Risk
2.2.4. Yükümlülüklerin Çatışması
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ALTERNATİF ÇÖZÜMLER
3.1. ÖĞRETİDEKİ ÇÖZÜMLER
3.1.1. Niteliklerin Dikkate Alınması (Çocuklar Lehine Çözüm)
3.1.2. Kurallara Uyumu Ödüllendirme
3.1.3. Yolcuların Rızasına Dayalı Çözüm
3.1.4. Mevcut Trafik Kurallarının Uygulanması
3.1.5. Önceliklerin Kullanıcılar Tarafından Belirlenmesi
3.1.6. Mağdur Sayısını En Aza İndirmek
3.1.7. Araçtaki Yolculara Öncelik Tanıma
3.1.8. Diğer Kişilere Öncelik Tanıma
3.1.9. İnsan Sürücüyle Kıyas
3.1.10. Rastgele Üreteç Kullanımı
3.1.11. Yolcu Tarafından Devralma Yoluyla Çözüm
3.2. ETİK KOMİSYON RAPORU VE ALMAN KANUN KOYUCUSUNUN ÇÖZÜMÜ
3.2.1. Etik Komisyonu Raporu
3.2.2. Alman Kanun Koyucusunun Çözümü
3.3. ÇÖZÜMLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ
3.4. İKİLEMLERİN ÇÖZÜMÜNE YENİ BİR ALTERNATİF
SONUÇ
KAYNAKÇA