Bu çalışma yüksek lisans tezi olarak hazırlanmıştır. İstanbul Denizcilik İhtisas Mahkemesi başkanı olarak yaklaşık on yıldır sürdürdüğüm görevimdeki mesleki bilgi birikimimin akademik bir boyut kazanması arzusu, çalışmanın en önemli motivasyon kaynağı olmuştur.
Kitapta, taşıyanın gemiyi yolculuğun başlangıcında denize, yola ve yüke elverişli halde bulundurma yükümlülüğü, bu yükümlülüğün ihlalinin sonuçları navlun sözleşmesinin her türü bakımından cevap bulacak şekilde incelenmiş olup, deniz ticaretinde önemli bir potansiyele sahip olan "konteyner taşımacılığına" ayrıca yer verilmiştir.
Kitapta, incelenen konuların uygulamada karşılaşılan olaylarla sentezlenerek ele alınması göz önünde bulundurulmuştur. Bu çerçevede konularla bağlantılı olarak İstanbul Denizcilik İhtisas Mahkemesi tarafından verilen kararlara geniş bir şekilde yer verilmiştir.(ARKA KAPAKTAN)
İÇİNDEKİLER
GİRİŞ
BİRİNCİ BÖLÜM
NAVLUN SÖZLEŞMELERİ
I. GENEL OLARAK
II. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN TANIMI
III. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN UNSURLARI
A. Eşya Taşımanın Üstlenilmesi
B. Taşımanın Deniz Yoluyla Yapılması
C. Taşıma Aracının Gemi Olması
D. Taşıyanın Eşyanın Zilyetliğini Elde Etmiş Olması
E. Taşımanın Ücret (Navlun) Karşılığında Yapılması
F. Taşıyanın Taşıma Taahhüdünde Bulunması
IV. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ
V. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN KURULMASI
VI. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN TARAFLARI VE İLGİLİLERİ
A. Taşıyan
B. Taşıtan
C. Yükleten
D. Gönderilen
VII. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN TÜRLERİ
A. Genel Olarak
B. Yolculuk Çarteri Sözleşmesi
C. Kırkambar Sözleşmesi
D. Alt Navlun - Asıl Navlun Sözleşmesi
VIII. ZAMAN ÇARTERİ SÖZLEŞMESİ
A. Genel Olarak
B. Kurulması
C. Konusu ve Hükümleri
D. Hukuki Niteliği
İKİNCİ BÖLÜM
TAŞIYANIN GEMİYİ SEFERE ELVERİŞLİ HALDE HAZIR BULUNDURMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ
I. GENEL OLARAK
II. ELVERİŞLİLİĞİN NİSBİ (GÖRECELİ) OLMASI
III. ELVERİŞLİLİĞİN UNSURLARI
A. Denize Elverişlilik
B. Yola Elverişlilik
C. Yüke Elverişlilik
IV. ELVERİŞLİLİK KONUSUNDAKİ SORUMLULUĞUN HUKUKİ NİTELİĞİ
V. ELVERİŞLİLİKLE İLGİLİ YÜKÜMLÜLÜĞÜN KAPSAMI
A. Başlangıçtaki Elverişsizlik-Sonraki Elverişsizlik
B. Zaman Açısından
C. Tehlikenin Niteliği Açısından
VI. KONTEYNER TAŞIMALARINDA SEFERE ELVERİŞLİLİK
A. Genel Olarak Konteyner Taşımacılığı
B. Konteynerin Elverişliliğinin MS'ler ile TTK'daki Yeri
C. Konteynerin Elverişsizliğinden Sorumluluk
VII. ZAMAN ÇARTERİ SÖZLEŞMESİNDE SEFERE ELVERİŞLİLİK
VIII. TTK'nın 1141. MADDESİNİN EMREDİCİLİĞİ
IX. ELVERİŞLİLİK İLE İLGİLİ ULUSLARARASI DÜZENLEMELER
A. Genel Olarak
B. Geminin Elverişliliği Konusunda Uluslararası Düzenlemeler
C. Seyir Emniyetine İlişkin Düzenlemeler
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
TAŞIYANIN GEMİYİ SEFERE ELVERİŞLİ HALDE BULUNDURMA YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN İHLALİ
I. TAŞIYANIN SORUMLULUĞUNUN ŞARTLARI
A. Kusur
B. Zarar
C. İspat Külfeti
II. TAŞIYANIN EYLEMLERİNDEN SORUMLU OLDUĞU KİŞİLER
A. Genel Olarak
B. İçerik Bakımından
III. TAŞIYANIN TAZMİNAT YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN KAPSAMI
A. Genel olarak
B. Kapsamı
C. Eşyanın Zıya veya Hasarının Navluna Etkisi
IV. TAŞIYANIN SORUMLULUĞUNUN SINIRLANDIRILMASI
A. Genel Olarak
B. Sorumluluğun Üst Sınırı
V. SORUMLULUK SINIRININ EMREDİCİ NİTELİĞİ
VI. SINIRLI SORUMLULUKTAN YARARLANMA HAKKININ KAYBI
A. Genel Olarak
B. Kast ve Pervasızca Hareket
C. İspat Yükünün Dağılımı
SONUÇ
KAYNAKÇA
İÇİNDEKİLER
GİRİŞ
BİRİNCİ BÖLÜM
NAVLUN SÖZLEŞMELERİ
I. GENEL OLARAK
II. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN TANIMI
III. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN UNSURLARI
A. Eşya Taşımanın Üstlenilmesi
B. Taşımanın Deniz Yoluyla Yapılması
C. Taşıma Aracının Gemi Olması
D. Taşıyanın Eşyanın Zilyetliğini Elde Etmiş Olması
E. Taşımanın Ücret (Navlun) Karşılığında Yapılması
F. Taşıyanın Taşıma Taahhüdünde Bulunması
IV. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ
V. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN KURULMASI
VI. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN TARAFLARI VE İLGİLİLERİ
A. Taşıyan
B. Taşıtan
C. Yükleten
D. Gönderilen
VII. NAVLUN SÖZLEŞMESİNİN TÜRLERİ
A. Genel Olarak
B. Yolculuk Çarteri Sözleşmesi
C. Kırkambar Sözleşmesi
D. Alt Navlun - Asıl Navlun Sözleşmesi
VIII. ZAMAN ÇARTERİ SÖZLEŞMESİ
A. Genel Olarak
B. Kurulması
C. Konusu ve Hükümleri
D. Hukuki Niteliği
İKİNCİ BÖLÜM
TAŞIYANIN GEMİYİ SEFERE ELVERİŞLİ HALDE HAZIR BULUNDURMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ
I. GENEL OLARAK
II. ELVERİŞLİLİĞİN NİSBİ (GÖRECELİ) OLMASI
III. ELVERİŞLİLİĞİN UNSURLARI
A. Denize Elverişlilik
B. Yola Elverişlilik
C. Yüke Elverişlilik
IV. ELVERİŞLİLİK KONUSUNDAKİ SORUMLULUĞUN HUKUKİ NİTELİĞİ
V. ELVERİŞLİLİKLE İLGİLİ YÜKÜMLÜLÜĞÜN KAPSAMI
A. Başlangıçtaki Elverişsizlik-Sonraki Elverişsizlik
B. Zaman Açısından
C. Tehlikenin Niteliği Açısından
VI. KONTEYNER TAŞIMALARINDA SEFERE ELVERİŞLİLİK
A. Genel Olarak Konteyner Taşımacılığı
B. Konteynerin Elverişliliğinin MS'ler ile TTK'daki Yeri
C. Konteynerin Elverişsizliğinden Sorumluluk
VII. ZAMAN ÇARTERİ SÖZLEŞMESİNDE SEFERE ELVERİŞLİLİK
VIII. TTK'nın 1141. MADDESİNİN EMREDİCİLİĞİ
IX. ELVERİŞLİLİK İLE İLGİLİ ULUSLARARASI DÜZENLEMELER
A. Genel Olarak
B. Geminin Elverişliliği Konusunda Uluslararası Düzenlemeler
C. Seyir Emniyetine İlişkin Düzenlemeler
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
TAŞIYANIN GEMİYİ SEFERE ELVERİŞLİ HALDE BULUNDURMA YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN İHLALİ
I. TAŞIYANIN SORUMLULUĞUNUN ŞARTLARI
A. Kusur
B. Zarar
C. İspat Külfeti
II. TAŞIYANIN EYLEMLERİNDEN SORUMLU OLDUĞU KİŞİLER
A. Genel Olarak
B. İçerik Bakımından
III. TAŞIYANIN TAZMİNAT YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN KAPSAMI
A. Genel olarak
B. Kapsamı
C. Eşyanın Zıya veya Hasarının Navluna Etkisi
IV. TAŞIYANIN SORUMLULUĞUNUN SINIRLANDIRILMASI
A. Genel Olarak
B. Sorumluluğun Üst Sınırı
V. SORUMLULUK SINIRININ EMREDİCİ NİTELİĞİ
VI. SINIRLI SORUMLULUKTAN YARARLANMA HAKKININ KAYBI
A. Genel Olarak
B. Kast ve Pervasızca Hareket
C. İspat Yükünün Dağılımı
SONUÇ
KAYNAKÇA