Latince "Male" ve "Prakxis" kelimelerinden türemiş olan Malpraktis; "hekimliğin kötü uygulanması", "tıbbi kötü uygulama", "uygulama hatası", "tıpta yanlış uygulama" gibi çeşitli kavramlarla isimlendirilmekle birlikte yaygın olarak kabul gören ve kullanılan kavram "tıbbi hata"dır. Bir tıbbi müdahalenin hukuka uygunluğu değerlendirilirken; tıbbi müdahalenin ehil kişi tarafından gerçekleştirilmesi, aydınlatılmış hastanın rızasının alınması, müdahalenin meşru bir amaca yönelik olması ve tıp biliminin verilerine göre uygun olması kriterleri esas alınmaktadır. Bu kriterlerden herhangi birini sağlamayan tıbbi müdahale, kişilik haklarının ihlali anlamına gelecek ve hukuka aykırılık teşkil edecektir. Malpraktis kaynaklı uyuşmazlıklara uygulanacak hükümler, taraflar arasındaki hukuki ilişkinin niteliğine göre değişiklik göstermektedir. Hasta ile hekim arasındaki ilişkinin tarihsel sürecine ve hasta hakları alanındaki gelişmelerin Dünya ve Türkiye üzerindeki yansımalarına da yer verilen eserimizde; malpraktis, komplikasyon ve tazminat sorumluluğu konuları incelenmiştir.(ARKA KAPAKTAN)

İÇİNDEKİLER

BÖLÜM I
HASTA-HEKİM İLİŞKİSİNE DAİR TANIMLAMALAR
1. Giriş
2. Szasz, Hollender ve William Knoff'un Hasta-Hekim İlişkisine Dair Modellemeleri
2.1. Etkinlik-Edilgenlik (Aktif-Pasif)
2.2. Yol Gösterme-İş Birliği
2.3. Karşılıklı Katılım
3. Ezekiel J. Emanuel ve Linda L. Emanuel'in Hasta-Hekim İlişkisine Dair Modellemeleri
3.1. Paternalistik (Ataerkil) Model
3.2. Bilgilendirici Model
3.3. Açıklayıcı (Yorumlayıcı) Model
3.4. Görüşmeci Model

BÖLÜM II
HASTA HAKLARI KAVRAMI, TARİHSEL GELİŞİMİ VE HASTA HAKLARI HAKKINDA DÜZENLEMELER
1. Hasta Hakları Kavramı
2. Hasta Haklarının Tarihsel Gelişimi
3. Hasta Hakları
3.1. Sağlık Hizmetlerinden Faydalanma Hakkı
3.2. Bilgi İsteme Hakkı
3.3. Sağlık Kuruluşunu Seçme ve Değiştirme Hakkı
3.4. Personeli Tanıma, Seçme ve Değiştirme
3.5. Öncelik Sırasının Belirlenmesini İsteme
3.6. Tıbbi Gereklere Uygun Teşhis, Tedavi ve Bakım İsteme Hakkı
3.7. Sağlık Durumu ile İlgili Bilgi Alma Hakkı
3.8. Kayıtları İnceleme, Kayıtların Düzeltilmesini İsteme Hakkı
3.9. Hastanın Özel Yaşamına Saygı, Gizlilik ve Mahremiyet
3.10. Tıbbi Müdahalenin Hastanın Rızasıyla Yapılması Hakkı
3.11. Tedaviyi Reddetme ve Durdurma Hakkı
3.12. Diğer Haklar
4. Türkiye'de Hasta Hakları Düzenlemeleri

BÖLÜM III
HASTA İLE HEKİM ARASINDAKİ İLİŞKİSİNİN HUKUKİ NİTELİĞİ
1. Genel Olarak
2. Bağımsız Çalışan Hekim ile Hasta Arasındaki İlişkinin Hukuksal Niteliği
2.1. Vekalet Sözleşmesi
2.2. Vekaletsiz İş Görme İlişkisi
2.3. Eser (İstisna) Sözleşmesi
2.4. Haksız Fiil İlişkisi
2.5. Hekimin İfa Yardımcısının Eyleminden Doğan Sorumluluğu
2.6. Sorumlulukların Yarışması
3. Özel Hastane Hekimi ile Hasta Arasındaki İlişki
3.1. Özel Hastane Kavramı
3.2. Hastaneye Kabul Sözleşmesinin Hukuki Niteliği
3.3. Hastanede Sözleşmeli Çalışan Hekimin Hastaya Verdiği Zarardan Hastanenin Sorumluluğu
4. Kamu Hastanesi Hekimi ile Hasta Arasındaki İlişki

BÖLÜM IV
TIBBİ MÜDAHALE KAVRAMI VE HUKUKA UYGUN TIBBİ MÜDAHALE
1. Genel Olarak
2. Tıbbi Müdahalenin Hukuka Uygunluk Şartları
2.1. Tıbbi Müdahalenin Ehil Kişi (Sağlık Personeli) Tarafından Gerçekleştirilmesi
2.2. Aydınlatılmış Hastanın Rızasının Alınması
2.3. Müdahalenin Meşru Bir Amaca Yönelik (Müdahale Gerekliliği) ve Tıp Biliminin Verilerine Göre Uygun Olması

BÖLÜM V
MALPRAKTİS
1. Genel Olarak
2. Tıbbi Standart Kavramı
3. Malpraktis Ortaya Çıktığı Haller
3.1. Tıbbi Uygulamada Hata Alanları Malpraktis Türleri
4. Malpraktis Komplikasyon Ayrımı
5. Tazminat Sorumluluğu
5.1. Genel Olarak
5.2. Hekimin Tazminat Sorumluluğunun Koşulları
5.3. İdarenin Tazminat Sorumluluğu
5.4. Tazminat Davasının Tarafları
5.5. Malpraktis Davalarında Görevli-Yetkili Yargı Yeri
5.6. Malpraktis Kaynaklı Tazminat Davalarında Zamanaşımı
SONUÇ

KAYNAKÇA