İnternetin hayatımızın her noktasında kullandığımız bir mecra olması, artık sanal olarak hayatımızı idame ettirebiliyor olmamız çağımızın bir gerçeğidir. Markalar internet üzerinde çok çeşitli şekillerde kullanılmakta, gün geçtikçe de yeni kullanım türleri ortaya çıkmaktadır. Markanın internette kullanımının en yaygın görünümü alan adlarında kullanımıdır. Bunun yanında markanın arama motoru reklamcılığı kapsamında anahtar kelime ve/veya yönlendirici kod olarak da kullanılması gün geçtikçe yaygınlaşmaktadır. Aynı şekilde, online pazar yerlerinin ortaya çıkması ve buralardaki kullanım şekillerinin değişmesi ile markaların kullanım alanları artmıştır. Sosyal medya da günümüzde en çok kullanılan internet mecrasını oluşturmakta, marka sahipleri için önemli bir satış ve pazarlama kanalı oluşturmaktadır. Gelecekte, gelişen teknolojiye paralel olarak yeni kullanım şekillerinin ortaya çıkması kaçınılmazdır. Bu bakımdan, mevzuatlarda açıkça düzenlenmeyen bir takım kullanımların ortaya çıkması ile marka hukukunun genel ilkelerinin bu yeni durumlara uygulanması söz konusu olmaktadır. Nitekim dünyada ve özellikle çalışmanın konusunu oluşturan Avrupa Birliği içtihatlarında klasik ihlal kriterleri yeni kullanım hallerine adapte edilmekte, sorumluluklar bakımından da artık günümüzün şartlarına uymayan mevzuatlar yeni ortaya çıkan internet aktörleri karşısında revize edilmekte veya bu yönde çalışmalar devam etmektedir. Bu bağlamda, işbu çalışma kapsamında Avrupa Birliği ve Türkiye'de internet üzerinde gerçekleştirilen marka kullanımlarının hangi hallerde ihlal teşkil ettiği ve ihlal teşkil eden eylemler bakımından sorumluluklar incelenmiştir. Bu çalışma, Marmara Üniversitesi Avrupa Araştırmaları Merkezi Avrupa Hukuku Anabilim Dalında savunulan "Infringement of Trademark Rights on the Internet in the European Union and Turkish Law" adlı doktora tezimin tarafımca Türkçeye çevrilmiş hali olup, ayrıca tez savunmasından sonraki dönemdeki AB ve Türk mevzuatı, doktrin ve içtihatlar eklenerek güncellemeler yapılmıştır.(ARKA KAPAKTAN)

İÇİNDEKİLER

GİRİŞ
Birinci Bölüm
MARKA HAKKININ İHLALİ
§1.Avrupa Birliği ve Türk Hukukunda Marka Hakkının İhlali İçin Genel Şartlar
I. MARKA HUKUKU ANLAMINDA KULLANIM
A. MARKA SAHİBİNİN İZNİ OLMAKSIZIN KULLANIM
B. TİCARET ALANINDA KULLANIM
C. MAL VEYA HİZMETLER İLE İLGİLİ KULLANIM
D. TİCARİ ETKİ YARATACAK ŞEKİLDE KULLANIM
II. İHLAL TEŞKİL EDEN KULLANIM TÜRLERİ
A. AYNEN KULLANIM
B. BENZER KULLANIM
C. TANINMIŞ MARKA KULLANIMI

İkinci Bölüm
MARKA HAKKININ İNTERNET ÜZERİNDE İHLALİ
§2.Genel Olarak İnternet Üzerinde Marka İhlali
§3.İnternet Üzerinde Gerçekleşen Marka İhlal Halleri
I. MARKANIN ALAN ADINDA KULLANILMASI
A. ALAN ADLARI
B. MARKANIN ALAN ADINDA KULLANILMASI SURETİYLE İHLALİ
C. MARKANIN ALTERNATİF UYUŞMAZLIK ÇÖZÜM MEKANİZMALARI KAPSAMINDA İHLALİ
II. MARKANIN ONLINE (Arama Bazlı) REKLAMLARDA KULLANILMASI
A. MARKANIN ANAHTAR KELİME REKLAMCILIĞI KAPSAMINDA KULLANILMASI
B. MARKANIN YÖNLENDİRİCİ KOD OLARAK KULLANILMASI
III. MARKANIN ONLINE PAZAR YERLERİNDE KULLANILMASI
A. ONLINE PAZAR YERLERİ
B. MARKANIN ONLINE PAZAR YERLERİNDE KULLANILMASI SURETİYLE İHLALİ
IV. MARKANIN ONLINE SOSYAL MEDYADA KULLANILMASI
A. ONLINE SOSYAL MEDYA
B. MARKANIN ONLINE SOSYAL MEDYADA KULLANILMASI SURETİYLE İHLALİ
§4.İnternet Kullanımlarında İleri Sürülebilecek Savunmalar
I. MEŞRU HAK veya MENFAAT (Alan Adına Özgü Düzenlemeler)
II. DÜRÜST KULLANIM
A. Gerçek Kişi Ad ve Adreslerinin Belirtilmesi için Markanın Kullanımı
B. Tanımlayıcı Kullanım
C. Mal veya Hizmetin Kullanım Amacını Belirten Kullanım
D. Dürüstçe Kullanım
III. İFADE ve BİLGİ ALMA ÖZGÜRLÜĞÜ
IV. MARKA HAKKININ TÜKENMESİ
V. GERÇEK HAK SAHİPLİĞİ
VI. SESSİZ KALMA YOLUYLA HAK KAYBI
VII. KARŞILAŞTIRMALI REKLAMLAR

Üçüncü Bölüm
SORUMLULUK
§5.İnternet Aktörleri
I. ERİŞİM SAĞLAYICILAR
II. ÖN BELLEĞE ALMA SAĞLAYICILARI
III. YER SAĞLAYICILAR
IV. İÇERİK SAĞLAYICILAR
§6.İnternette Sorumluluk
I. "GÜVENLİ LİMAN" KAPSAMINDA İNTERNET HİZMET SAĞLAYICILARININ SORUMLULUKLARI
A. ERİŞİM/BASİT İLETİM SAĞLAYICILARININ SORUMLULUKLARI
B. ÖN BELLEĞE ALMA SAĞLAYICILARININ SORUMLULUKLARI
C. YER SAĞLAYICILARIN SORUMLULUKLARI
II. "GÜVENLİ LİMAN" KAPSAMI DIŞINDA İNTERNET HİZMET SAĞLAYICILARININ SORUMLULUKLARI
A. İÇERİK SAĞLAYICILARIN SORUMLULUKLARI
B. "GÜVENLİ LİMAN" KAPSAMINDA KALMAYAN TEKNİK ARACI HİZMET SAĞLAYICILARIN SORUMLULUKLARI
§7.Markanın İnternette Çeşitli Şekillerde Kullanımından Sorumlu Kişiler
I. ALAN ADI KULLANIMINDAN DOĞAN SORUMLULUK
A. ALAN ADI SAHİPLERİ
B. ALAN ADI TAHSİS KURULUŞLARI
C. YENİ JENERİK BİRİNCİ SEVİYE ALAN ADI TAHSİS KURULUŞLARI
D. ALAN ADI ALIM-SATIMI YAPAN KURULUŞLAR & PARKİNG SİTE OPERATÖRLERİ
II. ARAMA MOTORU REKLAMLARINDAKİ KULLANIMDAN DOĞAN SORUMLULUK
A. REKLAM VEREN
B. REKLAM ALAN ARAMA MOTORU
III. ONLINE PAZAR YERLERİNDEKİ KULLANIMDAN DOĞAN SORUMLULUK
IV. SOSYAL MEDYADAKİ KULLANIMDAN DOĞAN SORUMLULUK
A. SOSYAL AĞ SİTELERİ
B. SANAL DÜNYALAR
C. MOBİL UYGULAMALAR
SONUÇ

BİBLİOGRAFYA