Bu çalışmamızda Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru, medeni usul hukuku alanı esas alınarak incelemeler yapılmaya çalışılmıştır. Bunun temel nedeni ise, ilgili kanun ve içtüzükte usul hukukuna yapılan açık atıflardır. Bu atıfların medeni usul hukuku bağlamında nasıl değerlendirilmesi gerektiği ve hangi sonuçların ortaya çıkabileceğinin belirlenmesi, başarılı bir Bireysel Başvuru uygulamasının oluşumu ile devamlılığı açısından büyük öneme sahiptir. İlk baskıdan sonra Anayasa Mahkemesi'nin vermiş olduğu kararlar, mümkün olduğunca kitabın ilgili kısımlarına işlenmeye çalışılmıştır. Kanunlardaki değişiklikler de Bireysel Başvuruyu etkilediği ölçüde kitaba işlenmiştir.(ÖNSÖZDEN)

İÇİNDEKİLER

Birinci Bölüm-Birinci Kısım
ANAYASA MAHKEMESİ'NE BİREYSEL BAŞVURUYLA İLGİLİ GENEL BİLGİLER
§ 1. Bireysel Başvuru Terimi ve Anlamı
§ 2. Dünyadaki Gelişimi ve Uygulaması
2.1. İspanya'da Bireysel Başvuru
2.1.1. Genel Olarak
2.1.1.1. Yasama İşlemlerine Karşı Amparo
2.1.1.2. Yürütme İşlemlerine Karşı Amparo
2.1.1.3. Yargı İşlemlerine Karşı Amparo
2.1.2. Amparoda Usuli Hükümler
2.1.2.1. Taraflar
2.1.2.2. Başvurma Süresi
2.1.2.3. Başvurunun İncelenmesi
2.2. Almanya'da Bireysel Başvuru
2.2.1. Almanya'da Bireysel Başvurunun İşlevi
2.2.2. Almanya'da Bireysel Başvuru Koşulları
2.2.3. Geçici Tedbir Kararı Verilmesi
2.2.4. Başvurunun Yapılması ve İncelenmesi
2.2.5. Karar
2.3. İsviçre'de Bireysel Başvuru
2.4. Meksika'da Bireysel Başvuru
2.5. Avusturya'da Bireysel Başvuru
2.5.1. İdari İşlemlere Karşı Anayasa Şikayeti
2.5.2. Kanunlara ve Düzenleyici İşlemlere Karşı Bireysel Başvuru
2.6. Güney Kore'de Bireysel Başvuru
2.7. Macaristan'da Bireysel Başvuru
2.8. Rusya'da Bireysel Başvuru
2.8.1. Genel Olarak
2.8.2. Rusya Uygulamasının Özellikleri ve İstatistikler
2.8.3. İşlevleri
2.8.4. Tanımı ve Şartları
2.8.5. İnceleme ve sonuçları

Birinci Bölüm-İkinci Kısım
TÜRK HUKUKUNDA BİREYSEL BAŞVURU
§ 3. Türk Hukukuna Bireysel Başvurunun Kazandırılması
§ 4. Bireysel Başvurunun Kaynakları
§ 5. Bireysel Başvurunun Hukuki Niteliği
5.1. Bireysel Başvuru İncelemesi Bir Yargılama Faaliyetidir
5.2. Anayasa Mahkemesi'nin Diğer Faaliyetleri ile Karıştırılmamalıdır
5.3. Bireysel Başvuru Bir Çekişmesiz Yargı İşi veya Dava Değildir
5.4. Bireysel Başvuru, Medeni Usul Hukuku Anlamında Bir Kanun Yolu Değildir
5.5. Sonuç
§ 6. Bireysel Başvuruyu İnceleme Mercii Olarak Anayasa Mahkemesi
6.1. Anayasa Mahkemesinin Oluşumu
6.2. Anayasa Mahkemesi'nin Bireysel Başvuru Açısından İşleyişi

İkinci Bölüm
BAŞVURUNUN ŞARTLARI VE YAPILMASI
§ 7. Başvurunun Yapılacağı Yerler (Yer Şartı)
§ 8. Bireysel Başvuru Yapabilecek Kişiler (Kişi Şartı)
§ 9. Başvuru Zamanı (Zaman Şartı)
9.1. Genel Olarak
9.2. Bireysel Başvuruların Kabul Edilmeye Başlandığı Süre
9.3. Otuz Günlük Süre (Başvuru Süresi)
9.3.1. Başvuru Süresinin Başlangıcı
9.3.2. Karar Düzeltmenin Süreye Etkisi
9.3.3. Olağanüstü Kanun Yolunun Süreye Etkisi
9.4. Gecikmiş Başvuru
9.5. Zaman Şartının Dikkate Alınmadığı Haller
9.5.1. Bizzat hak arama yolunun kendisi, bir hak ihlalini doğuruyorsa
9.5.2. Hak ihlali belli bir sistematik kazanmışsa
9.5.3. Başvurulacak yoldan sonuç alınamayacağı kesinse
§ 10. Başvurunun Konusu (Konu Şartı)
10.1. Genel Açıklamalar
10.1.1. İhlal Kavramı
10.1.2. Kamu Gücü Kavramı
10.1.3. Kamu Gücü Tarafından İhlale Konu Olabilecek Hak Grupları
10.2. Yasama İşlemlerine Karşı Bireysel Başvuru
10.3. Yürütme İşlemlerine Karşı Bireysel Başvuru
10.4. Yargı İşlemlerine Karşı Bireysel Başvuru
10.5. Bazı Özel Durumlar
10.5.1. Ombudsman (Kamu Denetçisi) Kararlarına Karşı Bireysel Başvuru
10.5.2. Hakem Heyeti Kararlarına Karşı Bireysel Başvuru
10.5.3. Arabuluculuk Faaliyeti Sonundaki Anlaşmaya Karşı Bireysel Başvuru
10.5.4. Tahkimde Bireysel Başvuru
§ 11. Başvurunun Yapılması

Üçüncü Bölüm
BAŞVURUNUN İNCELENMESİ
§ 12. Bireysel Başvurunun İncelenme Süreci
12.1. Ön inceleme (İlk İnceleme)
12.2. Kabul edilebilirlik İncelemesi
12.2.1. İncelemeyi Yapacak Birim
12.2.2. Kabul edilebilirlik İncelemesinde Araştırılan Hususlar (Kabul edilebilirlik Şartları)
12.2.2.1. Zaman Şartı
12.2.2.2. Kişi Şartı
12.2.2.3. Yer Şartı
12.2.2.4. Konu Şartı
12.2.2.5. Başvurunun Anayasal Önem Taşıması
12.2.2.6. Açıkça Dayanaktan Yoksunluk
12.2.2.7. Başvuru Hakkının Kötüye Kullanılması
12.2.3. Kabul edilebilirlik Hususunda Karar Verilmesi
12.3. Esas İncelemesi
12.3.1. Genel Olarak
12.3.2. Tedbir Kararı
12.3.3. Duruşma Yapılması
12.3.4. İncelemenin Kapsamı
12.3.5. Kanun Yolu İncelemesinde Ele Alınan Hususların Bireysel Başvuruda Dile Getirilememesi

Dördüncü Bölüm
BİREYSEL BAŞVURU İNCELEMESİNDE SONUÇ VE KARARLAR
§ 13. Bireysel Başvuru İncelemesi Sonunda Verilebilecek Karar çeşitleri
13.1. Hak İhlalinin Olmadığı Kararı
13.2. Hak İhlali Kararı
13.2.1. Yeniden Yargılama Yapılmak Üzere Dosyanın İlgili Mahkemeye Gönderilmesi
13.2.2. Başvurucu Lehine Uygun Bir Tazminata Hükmedilmesi
13.2.3. Genel Mahkemeye Yönlendirme
13.3. Düşme Kararı
13.4. Pilot Karar
§ 14. Kararların İcra Edilmesi ve Üçüncü Kişilere Etkisi
14.1. Kararların İcra Edilmesi
14.2. Kararların Üçüncü Kişilere Dolayısıyla Etkisi
§ 15. Medeni Usul Hukuku Açısından Önem Arz Eden Bazı Kararlar

SONUÇ
KAYNAKÇA